• Bilde 1) Teienplog. Vinteren i 1898/1899 ble den første utgaven av denne snøplogtypen lagd av Ludvig Teigen (kalt Teien), født i Sande i Vestfold.  Bilde 2)  viser sitat fra tekst på baksiden av dette bildet: "Nåværende sneplogtype er forsynet med skjær B. og ving A. hvorav den bakerste er stilbar. Disse i forening løfter og skyver sneen ut til siden. Plogen kan heises op, baade forran og bak, forran ved hjelp av en slæpesko og bak kan den heises op påå slæden, idet denne er forsynet med opstandere. Plogen forarbeides i alle mellemliggende størrelser fra 1,25 m til 3,50 m bred". Bildet er illustrert i "Meddelelser fra Veidirektøren", oktober 1924, i artikkelen om "Det Norske veivæsen 1274-1624-1824-1924". Fig. 58. "Almindelig benyttet sneplog. ("Teienplog").
Bilde 3) Teienplog sett bakfra.
Norsk vegmuseum har Teienplogen i sin samling, se mer informasjon og historikk på gjenstandsnummer  NVM-G-02355.

Teienplog på begynnelsen av 1900-tallet