• Ytre Averøya Billag A/L ble stiftet 28. desember 1939. Første halvår 1940 ble det praktiske arbeidet startet, med å kjøre ruter Tøvik-Kårvåg-Bremsnes-Kristiansund. Det ble anskaffet bilmateriell. Dette er antakelig første personbuss, Chevrolet 1939-modell som fikk karosseri påbygd hos Brødrene Solheimdal, Solemdalen ved Molde. Bussen hadde 26 sitteplasser og ble registrert T-4354.  Indre Averøya billag ble også startet i 1940. Fra 1. januar 1964 ble selskapene sammenslått under navnet Averøy Billag A/S. Selskapet fikk hovedkontor og verksted ved fergekaia på Bremsnes. Kilde: Over til rutebil: Avdeling Møre og Romsdal 1930-1965. Utgitt av Norges Rutebileieres Forbund, Møre og Romsdal, 1966. (Info:
Sveinung Berild) --  Buss: Chevrolet 1939. Den ser ganske ny ut. Så bildet kan være førkrigs, og bussen var neppe i drift etter ca. 1955. (Info: Ivar Stav).  Foto av en buss fra "Ytre Averøya Billag". sjåfør med lue. Hvor bildet er tatt er ikke kjent, men kan det være foran bedehuset ved gammelvegen i Kirkevågen på Bremsnes i Averøy kommune?? Ren gjetting... Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Ytre Averøya Billag A/L ble stiftet 28. desember 1939. Første halvår 1940 ble det praktiske arbeidet startet, med å kjøre ruter Tøvik-Kårvåg-Bremsnes-Kristiansund. Det ble anskaffe...

2 comments

• Chevrolet 1939. Den ser ganske ny ut. Så bildet kan være førkrigs, og bussen var neppe i drift etter ca. 1955.
  • Ytre Averøya Billag A/L ble stiftet 28. desember 1939. Første halvår 1940 ble det praktiske arbeidet med å kjøre ruter Tøvik-Kårvåg-Bremsnes-Kristiansund. Det ble anskaffet bilmateriell. Dette er antakelig første personbuss, Chevrolet 1939-modell som fikk karosseri påbygd hos Brødrene Solheimdal, Solemdalen ved Molde. Bussen hadde 26 sitteplasser og ble registrert T-4354. I 1940 ble Indre Averøya ble også startet i 1940. Fra 1. januar 1964 ble selskapene sammenslått under navnet Averøy Billag A/S. Selskapet fikk hovedkontor og verksted ved fergekaia på Bremsnes. Kilde: Over til rutebil: Avdeling Møre og Romsdal 1930-1965. Utgitt av Norges Rutebileieres Forbund, Møre og Romsdal, 1966.