• Oversiktsbilde. Haraldsgt. nord ved nedkjørselsen til Bakerøy. Villaer med store hager. Karmøy i bakgrunnen. Hverdagsbilde.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet

• Huset midt i bilde er:

Haraldsgata 24

5528 Haugesund vis a vis Katolske Kirke.

• Krysset Haraldsgate / Grænsegaten sør i sentrum. Hjørnehuset til venstre hadde adressen Haraldsgate 21 og ble flyttet bakover til hjørne ved Bjørnsonsgate / Grænsegaten da den katolske kirken ble bygd og sto ferdig i 1933. Huset midt på bilde ved Grænsegaten har adressen Haraldsgate 24 og før byutvidelsen i 1911 var var adressen Haraldsgate 2 og da gikk grensen mellom Haugesund og Skåre rett bak huset. Huset bak ved Haraldsgate låg da i Skåre kommune. I 1911 fikk det adressen Haraldsgate 22 og ble revet da blåkors utvidet det tidligere barnehjemmet. Senere ble gatenavnet Grænsegaten endret til Smedasundet. Bilde er tatt mellom 1915 og 1922.
    Kilde kart 1902 og 1920.