• Klippfisk tørkes på berg i Kristiansund, første halvdel av 1900-tallet. Etter noen ukers saltmodning må torsken ligge ute i sola ca. 6 uker. Når fisken «breies ut i kledning» om morgenen, er det først med skinnsida ned. Så skal den snues flere ganger i løpet av dagen. Til høyre ligger « ei toppflaka»; en åttekantet konveks treplatt, hvit- eller rødmalt, til å legge på toppen av stabelen/laet når fisken er samlet sammen for natta eller når det er utsikt til regn eller for sterk sol. La’et ble gjerne kledd med strie mot sidelengs regn. Steinene på toppen legges i en kode som forteller når de kom på plass.

Klippfisken fikk tradisjonelt sin «final touch» - siste fase i produksjonen – med soltørkinga ute på bergan, med hvileperioder under ei toppflaka. Dette lokket, hatten eller paraplyen mot regn og dogg skulle være åttekantig. De ble snekra sammen på stedet, samtidig med de hjørnesinka eksportkassene,  i de tider da timelønna var lav, men yrkesstoltheten stor. Det er mulig idealet hadde vært runde toppflak, slik som bunnflakan (gulvet), men det er mye vanskeligere å få til.

Det symmetriske tallet 8 betegner overflod og makt; autoritet, besluttsomhet og kraft. Det var åtte mennesker som overlevde Syndfloden i Nohas Ark. Oktaven gir en ny begynnelse i musikken. I Bergprekenen taler Jesus om de åtte typer salige som skal få evig liv. Tallet åtte er målet for den innvidde, som først må bestå sju stadier på veien til saligheten, med overflod og fornyelse: paradis eller Valhall.  Og alt dette ville de gamle at klippfisken skulle ta del i, kan vi forestille oss.  Fra klekking i Lofoten til vasking og saltmodning i Kristiansund – via hundrevis av oktogoner byen rundt – til de evige markeder på andre siden av globusen. Åttekantforma er jo også veldig godt tilpasset til den trekanta formen på klippfisken: når åtte store klippfisker blir lagt ut i bløtkakeformasjon spord mot spord, så danner de en fin oktogon. Seks er for få, ti er for mange.

Odd Williamsen, konservator NMF, Norsk klippfiskmuseum.

Foto: Nordmøre museum, fotograf ukjent

Klippfisktørking. Trolig i Kristiansund. Datering er ukjent. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Klippfisk tørkes på berg i Kristiansund, første halvdel av 1900-tallet. Etter noen ukers saltmodning må torsken ligge ute i sola ca. 6 uker. Når fisken «breies ut i kledning» om mo...