• To kvinnelige sagbruksarbeidere tar en kvil på materialetomtene ved Våler skurlag sommeren 1969.  Vi ser ryggen til Sigrunn Bekkelund (til venstre) og Margit Bekkelund, som snudde seg mot fotografen da bildet ble tatt.  Framfor en høy, smal og noe krengende stabel til venstre i bakgrunnen ser vi ei tredje kvinne.  Produksjonsarbeiderne ved Våler skurlag var overveiende menn, men noen få kvinner fantes blant de ansatte.  De arbeidet mest med sortering av bord til parkettproduksjon, en oppgave som stilte større krav til vurderingsevne, hurtighet og teknikk enn til muskelkraft.  Her viste de kvinnelige arbeiderne minst like god prestasjonsevne som sine mannlige arbeidskamerater.  Da bedriften i midten av 1970-åra, etter en tiårsperiode med ekspansjon, så seg nødt til å innskrenke og nedbemanne, ble likevel de da 13 kvinnelige produksjonsarbeiderne de første ofrene. Dette vakte reaksjoner i media i 1975, som FN hadde proklamert som «Kvinneår».  Så vel bedriftslederne som fagforeningen mente at de hadde tatt sosiale hensyn ved å skjerme mannlige eneforsørgere, og hevdet at alle de 13 hadde menn som var i lønnet arbeid, 10 av dem ved Våler skurlag.  De viste også til at kvinnene var ufaglærte.  Sigrunn Benterud repliserte da at det var også mange av de mannlige kollegene som hadde atskillig kortere ansiennitet, og som hadde unngått oppsigelser.  Det kom også for en dag at ei av de oppsagte kvinnene var eneforsørger.  Et betydelig flertall i den mannsdominerte personalgruppa ved Våler skurlaget støttet ledelsens og klubbstyrets prioritering av menn, men verken Arbeidsgiverforeningens eller Landsorganisasjonens ledere på landsplan kunne forsvare det utfallet nedbemanninga ved Våler skurlag hadde fått.  Følgelig ble bedriften tvunget til å ta kvinnene inn i arbeid igjen og i stedet følge ansiennitetsprinsippet, noe som førte til at en del unge menn måtte se seg om etter annet arbeid.  Etter dette spaknet mediestormen rundt Våler skurlag og økonomisjefen og klubbformannen som hadde frontet bedriftens holdninger i media.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

To kvinnelige sagbruksarbeidere tar en kvil på materialetomtene ved Våler skurlag sommeren 1969. Vi ser ryggen til Sigrunn Bekkelund (til venstre) og Margit Bekkelund, som snudde ...