100
Tømmerslepebåten «M/S Storsjø», fotografert ved brygga utenfor Åsheim ved sjøens nordende. Hit ble båten slept hver vår for starting. For å få den kraftige dieselmotoren i gang trengtes det et kompressordrevet aggregat, som en tekniker fra Glomma fellesfløtingsforening kom til Åsheim med. Når båten først var i gang, gikk motoren på M/S Storsjø kontinuerlig gjennom resten av sesongen. Dette fotografiet ble tatt våren 1984, den siste sesongen det foregikk tømmerfløting i denne delen av Glommavassdraget. To år etter at fløtinga i denne delen av Glommavassdraget ble avviklet, kjøpte Ottar Rønning, som sjøl hadde arbeidet på båten, M/S Storsjø. Planen var blant annet at båten skulle transportere turister på den innsjøen der den tidligere hadde trukket tømmer. Det viste seg imidlertid vanskelig for en privatperson uten store økonomiske reserver å realisere en slik idé. I 1992 ble Storsjø videresolgt til Arvid Øyhus på Gjøvik. Han opplevde at fartøyet, av ukjente årsaker, sank ved kaia i hjembyen. Øyhus hadde imidlertid økonomi til å heve båten og få satt den i stand igjen. Krefter i Rendalen arbeidet imidlertid får å få Storsjø tilbake sine opprinnelige farvann. Rendalen kommune fikk til slutt kjøpt båten for 400 000 kroner. Den ble transportert fra Gjøvik i 2014. I Rendalen ble fartøyet overlatt til en venneforening for en krone. Venneforeningen påtok seg ansvar for drift, løpende vedlikehold med base på den gamle slippen i Dampbåtvika i nordenden av Storsjøen. Restaureringsarbeidet entusiastene i Venneforeningen M/S Storsjø satte i gang ble støttet av Gjensidigestiftelsen. Til venstre i bildet ser vi baugen på varpebåten «Sjuluspær», som slepte Storsjø fra Dampbåtvika til Åsheim, og som ellers ble brukt under arbeidet med lenser og ringbommer i denne delen av Storsjøen. I bakgrunnen troner Renåfjellet mot himmelen.
Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo