• «Å smi i hymens lenker» er et uttrykk som ofte brukes ved inngåelse av ekteskap, der partene har som mål å holde sammen resten av livet.  Ordet «hymen», som ellers ikke er mye brukt i norsk, skal være avledet av Hymenaios, ekteskapsguden i gresk mytologi.  På dette fotografiet ser vi smeden Øivind Klausen fra Fyresdal i Telemark, som har lagd en liten forestilling der han konkretiserer det å «smi i hymens lenker».  Det unge paret som deltok i seremonien var Lise Cats Myhre og Roger Enger Lie fra Elverum.  Bildet er tatt ved Svimbil-smia på Norsk Skogmuseum under De nordiske jakt- og fiskedager 2016.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

«Å smi i hymens lenker» er et uttrykk som ofte brukes ved inngåelse av ekteskap, der partene har som mål å holde sammen resten av livet. Ordet «hymen», som ellers ikke er mye bruk...