• Varmrøyking av fisk i Norsk Skogmuseums friluftsamling på Prestøya i Elverum under De nordiske jakt- og fiskedager i august 2016.  Den busserullkledde unge mannen med sixpencelue som passet røykeanlegget var Håkon Grindal.  Varmrøyking er en tilberedningsmåte for fisk på linje med koking og steking. Den forholdsvis svale og kortvarige røykinga har begrenset effekt, og varmrøykt fisk har følgelig ikke like lang holdbarhet som kaldrøykt. Nytilberedt varmrøykt fisk er imidlertid delikat og velsmakende. Varmrøykingsanlegget ligger på en bakkekam, med en forholdsvis kort røykkanal fra et punkt nede i bakkeskråningen opp mot ei kasse, der fisken legges eller henges, og hvor røyken samles. Ved Skogmuseets røykeanlegg på Prestøya er det et kasseformet røykkammer med skuffer eller brett med nettingbotn, som fisken legges på. Kassa dekkes med et strieklede. Etter innledende fyring med ved, som etterlater seg glør i den nedre delen av røykkanalen, fyres det blant annet med einerbar, som gir fin røyk. Temperaturen inne i røykekammeret bør være mellom 60 og 80 grader. Det tar fra 45 minutter til to timer å få fisken serveringsklar, avhengig av fiskens størrelse, fyringa og av hvilket smakspreg som ønskes. Under jakt- og fiskedagene serveres den varmrøykte fisken direkte fra røykeanlegget, med flatbrød, smør og gjerne lettøl til.   Serveringsstedet ligger like ved bygningene fra innlandsfiskeværet Sølensjøen i museets friluftssamling.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Varmrøyking av fisk i Norsk Skogmuseums friluftsamling på Prestøya i Elverum under De nordiske jakt- og fiskedager i august 2016. Den busserullkledde unge mannen med sixpencelue s...