History
M/S Kronprins Harald (b.1976, Werft Nobiskrug G.m.b.H., Rendsburg, Vest-Tyskland)
Kjenningssignal: LCHI, Tonnasje: 12.752 Brt., Byggenummer: 685
I/S Jahre Line (Anders Jahre) Sandefjord.
Passasjerskip m/bilkapasitet. 960 pass.) 400 personbiler. Kontrahert 10.november 1973. Kjølstrukket 1.februar 1975. Sjøsatt 4.oktober 1975. Gudmor var HKH Kronprinsesse Sonja.
Levert 30.mars 1976 som Kronprins Harald til I/S Jahre Line (Anders Jahre) Sandefjord. Innsatt 2.april 1976 i fart mellom Oslo og Kiel, Vest-Tyskland. Ombygget 1982, ny kapasitet 1.148 pass. og 300 personbiler, ommålt til 13.141 Brt. Solgt 27.februar 1987 til DFDS Seacruise (Bahamas) Ltd. (DFDS A/S) Nassau, Bahamas. Siste dag i trafikk for Jahre Line var 1.mars 1987. Overtatt av ny eier 9.mars 1987 i Hamburg, Vest-Tyskland, omdøpt Hamburg. Innsatt i fart 4.april 1987 mellom Hamburg, Vest-Tyskland og Harwich, UK. Kolliderte 9.november 1989 med panamaregistrert M/S Nordic Stream. Tre passasjerer omkom om bord på Hamburg. Ankom Blohm & Voss A.G., Hamburg 16.november 1989 for reparasjon. Tilbake i trafikk 22.desember 1989. Overført 20.desember 1990 til Scandinavian World Cruises Ltd., Nassau, Bahamas. Fra 1991 registrert på DFDS Sea Cruises (Bahamas) Ltd. (DFDS (Deutschland) G.m.b.H.) Nassau, Bahamas. Ommålt 1994 til 18.888 Brt. Ankom Blohm & Voss A.G., Hamburg, Tyskland 28.februar 1997 for bl.a. installering av nytt maskineri. Fra 21.mai 1997 registrert på DFDS Bahamas Ltd. (DFDS A/S) Nassau, Bahamas og omdøpt til Admiral of Scandinavia. Innsatt 14.juni 1997 i fart mellom Ijmuiden, Nederland, Newcastle, UK. og Hamburg, Vest-Tyskland. Ombygget januar 1998, ommålt til 19.292 Brt. Fra 24.september 1999 satt i trafikk mellom Hamburg, Tyskland og Newcastle, UK. Innsatt mars 2002 i fart mellom Cuxhaven, Vest-Tyskland og Harwich, UK. Solgt august 2002 til Charm Enterprises S.A. (Access Ferries S.A.) Panama City, Panama. Tatt ut av trafikk 14.november 2002. Ankom 19.november 2002 verftet i Falmouth, UK. for oversyn innen levering til den nye eieren. Overtatt av ny eier 20.november 2002 og omdøpt Caribbean Express. Avgikk Piræus, Hellas desember 2002 for ombygging. Insatt 2003 i fart mellom Puerto Rico og Santo Domingo, Den domenikanske republikk. Solgt november 2005 til Western Holding Group Inc. (K. Arnesen Shipping A/S) Panama City, Panama uten navneskifte. Fra 2009 disponert av Marine Express Inc. Tatt ut av trafikk april 2010. Solgt juli 2010 til Carrizona Ltd. (Baltic Trans Service Ltd., Russland) Basseterre, St. Kitts & Nevis uten navneskifte. Avgikk oktober 2010 fra Salvador, Brasil mot India for opphugging. Ankom reden i Cape Town, Syd-Afrika 20.oktober 2010 og ankret for maskinreparasjon. Ankrene dregget 21.oktober 2010 og skipet sto i fare for å gå på grunn i Milnerton Beach, Cape Town. Ble assistert av 3 taubåter og slept til kai i Cape Town 22.oktober 2010. Avgikk Cape Town 31.oktober 2010 mot Alang, India. Ankom Alang, India 2.desember 2010. Hugget. Annen kilde opplyser at skipet ankom Alang, India 25.januar 2011.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».