• Fra avdukinga av minnestøtta for den første norske skogadministrasjonen på det som i ettertid har vært kalt «Forstmannshaugen» på Norsk Skogbruksmuseum i Elverum.  Avdukinga skjedde i forbindelse med innvielsen av museets nybygg 22. juni 1971.  Foran til høyre, med ryggen mot fotografen, sto daværende leder for Direktoratet for statens skoger, Jens Aure, og holdt avdukingstalen.  Sannsynligvis fortalte han litt om det eldre (1739-1746) og det yngre (1760-1771) generalforstamt, institusjoner som ble etablert for å bidra til at forvaltningen av de norske skogene skulle få et sterkere faglig fundament.  Fremst blant tilhørerne sto kong Olav V og konservator Tore Fossum.  Sistnevnte hadde tatt med seg en stor paraply fra tømmermålingsmontasjen i utstillingen inne i museet for å kunne skjerme kongen for regnet.  Til venstre bak kongen ser vi Vilhelm Matheson, mangeårig sekretær i museets styre.  Den høye mannen i mørk dress framfor kongen er Ivar Skre, som var leder for Glomdalsmuseet.  Helt til høyre (i grå frakk) ser vi skogforvalter og skoghistoriker Torgeir Fryjordet, som hadde arbeidet med generalforstamtenes historie, og dermed levert viktig kunnskap om den virksomheten minnestøtta skulle speile.
    Photo: Eggen, Knut / Anno Norsk skogmuseum

Fra avdukinga av minnestøtta for den første norske skogadministrasjonen på det som i ettertid har vært kalt «Forstmannshaugen» på Norsk Skogbruksmuseum i Elverum. Avdukinga skjedd...