Tømmertunnelen i Eidet i Tune.
Gjennomslag i tømmertunnelen. Tunnelsprengningen ble påbegynt 1. juni 1906 og ferdig 18.september 1908.
Personene på bildet er ukjente.
Fra boka:
W...
Tømmertunnelen var en dristig og elegant løsning på flørtningsproblemene knyttet til Glommas vestre og østre løp. Den erstattet tømmerrennene i Sarpsfossen og Sølvstufoss.
Tunnele ...
Tømmertunnelen var en dristig og elegant løsning på flørtningsproblemene knyttet til Glommas vestre og østre løp. Den erstattet tømmerrennene i Sarpsfossen og Sølvstufoss.
Tunnelen som ble bygd fra 1906-1908, var et pionerarbeid - 3170 meter lang med en nivåforskjell mellom Isnesfjord og Visterflo på 21 meter.
Til anlegget strømmet folk og rallare som hadde erfaring fra jernbanesprengning. Sjaktene er i dag vel bevart og godt sikret.
Konstruktørenn av tømmertunnelen i Eidet, var den senere direktør i Fredrikstad Tømmerdireksjon, ingeniør Wilhelm Blakstad (1863-1936.
Tune kommune kjøpte i 1985 Eidet av Glomma Fellesfløtningsforening, for å sikrealmenheten fri ferdsel. Storkommunen Sarpsborg fulgte opp disse intensjonen sammen med foreninger og lag.
Tømmertunnelen er i dag et kulturminne, og skiltes sommer 2017.
(Sakset fra informasjonsbrosjyren "Tømmertunnelen i Eidet, uten år - utgitt før 2006)
Tømmertunnelen i Eidet i Tune.
Gjennomslag i tømmertunnelen. Tunnelsprengningen ble påbegynt 1. juni 1906 og ferdig 18.september 1908.
Personene på bildet er ukjente.
Fra boka:
W. Blakstad (1939): Tømmerfløtningen i Nedre Glomma gjennem de siste hundre år. Prosgrunn, s. 145.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».