Fra Sunndalsøra og Aurabanen. I forgrunnen til venstre et diesellokomotiv som tyskerne anskaffet til banen.
Under okkupasjonen startet tyskerne (selskapet Nordag) med gjenoppbygging av Aurabanen mellom Sunndalsøra og Dalen, da med 900 mm sporvidde. De kom halvveis (la bare spor rett ned ...
Under okkupasjonen startet tyskerne (selskapet Nordag) med gjenoppbygging av Aurabanen mellom Sunndalsøra og Dalen, da med 900 mm sporvidde. De kom halvveis (la bare spor rett ned på veien som da var lagt i banens trase), og de anskaffet et lokomotiv. Dette lokomotivet ble stående igjen i Sunndalsøra en stund etter krigen. Det kan ikke være noe annet enn det loket vi ser på bildet, - det eneste kjente bildet hvor dette er kommet med. Tydeligvis et diesellok. (Info. fra Håvard Pedersen.)
Tyskerne brakte med seg flere lokomotiver. Det ble foretatt en registrering av det etterlatte materiellet i november 1945. Av lokomotiver er da oppført (lister i arkivet fra Direktoratet for fiendtlig eiendom):
Damplok Henschel 17859/1920, 900 mm
Damplok Orenstein & Koppel 7210, 750 mm, som var ett av de gamle Aura-lokene. I en registrering i Røsvik i Salten januar 1946 er samme lok oppført, så der er det feil ett sted.
Et stort antall vagger med sporvidde 600, 750 og 900 mm
I 1942 ble to Gmeinder-diesellok, f.nr. 3447 og 3526 sendt til Sunndalsøra, begge 600 mm sporvidde. Det kan være ett av disse som er på bildet. Disse var ikke med i registreringen i 1945. Også Deutz 42962, diesellok, 600 mm, var på Sunndalsøra, men dette var på nordlandsbaneanlegget fra 1944. Info fra Thor Bjerke, Norsk Jernbanemuseum.)
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».