Utislag med hjullaster fra en terminalplass på Røskjota ved Sølenstua i Engerdal i Hedmark. Tømmeret ble hentet på elvebakken, der det var lagt opp ved bredden av Femundselva (Trysilelva). Stokkene lå i lange lunnevelter, tilsynelatende med tverrstokker mellom hver leveranse. Med de digre, frontmonterte, hydrauliske klørne som arbeidsredskaper løftet og kjørte maskinføreren tømmerstokkene fra veltene mot elva, hvor de ble sluppet med sikte på at de skulle flyte videre med strømmen. Dette fotografiet ble tatt 22. mai 1986. Tømmerterminalen på Røskjota ble bygd etter at Klarälvens Flottningsörening i 1953-54 bidro til at det ble bygd bilveger mellom Sølenstua og Galten, og opp til Femundsenden. Dermed kunne tømmer fra Femund tas opp ved Gløta, og virke fra traktene rundt Isteren kunne hentes ved Isterfossen og kjøres til denne velteplassen, hvor stokkene ble lagt opp for tørking og fløting påfølgende år. Fra 1965 og framover fikk Klarälvens Flottningsförening opparbeidet flere terminalplasser av den typen vi ser på dette fotografiet i Engerdal og Trysil. Slike løsninger ble mulige etter at skogsbilvegnettet i de to kommunene var blitt såpass stort at man anså det for mulig å avvikle fløtinga i de minste sidevassdragene. Omlegginga skjedde i forståelse med Trysilvassdragets skogeierforening. Terminalplassene hadde ikke bare hjullastere, men i mange tilfeller også barkemaskiner, noe som overflødiggjorde det manuelle arbeidet med barkespader, og dermed forenklet driftsprosessene på hogstfeltene vinterstid.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum