100
Fra velteplass på Røskjota ved Femundselva i Trysilvassdraget. Denne velteplassen lå i nærheten av Sølenstua i Engerdal kommune i Hedmark. Fotografiet ble tatt våren 1986. Det viser forhldsvis kort furutømmer som var lagt opp lange lunnevelter på et underlag av tverrstokker og med vertikale skillestokker, som sannsynligvis markerte overgangene mellom ulike leveranser. Mesteparten av tømmeret var maskinbarket, sannsynligvis på den samme velteplassen, men nærmest fotografen lå det også et lite parti ubarket furuvirke. Tømmerterminalen på Røskjota ble bygd etter at Klarälvens Flottningsörening i 1953-54 bidro til at det ble bygd bilveger mellom Sølenstua og Galten, og opp til Femundsenden. Dermed kunne tømmer fra Femund tas opp ved Gløta, og virke fra traktene rundt Isteren kunne hentes ved Isterfossen og kjøres til denne velteplassen, hvor stokkene ble lagt opp for tørking og fløting påfølgende år. Fra 1965 og framover fikk Klarälvens Flottningsförening opparbeidet flere terminalplasser av den typen vi ser på dette fotografiet i Engerdal og Trysil. Slike løsninger ble mulige etter at skogsbilvegnettet i de to kommunene var blitt såpass stort at man anså det for mulig å avvikle fløtinga i de minste sidevassdragene. Omlegginga skjedde i forståelse med Trysilvassdragets Skogeierforening. På terminalplassene gikk det digre hjullastere under tillegging og utislag av tømmeret. I mange tilfeller fantes det også barkemaskiner på mange av disse utislagsstedene. Dette materiellet overflødiggjorde det manuelle arbeidet med barkespader, og dermed forenklet man også driftsprosedyrene på hogstfeltene vinterstid. Tillegging og utislag ble utført ved hjelp av griplastere.
Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo