• Vadsø 17.mai 1970. Fotografert av Vadsøfotografen Ole Zahl Mölö. Her går voksne og barn sammen i toget. Musikkkorpset er på vei inn i bildet til venstre. Kvinnen til høyre har tidsriktig chiffon-skjerf på hodet for å spare frisyren og mange er pyntet med 17.mai rosett festet til skulderen. Et par lærere (?) følger barna, de har på seg sorte studenterluer med en voldsomt stor dusk liggende på høyre skulder. Foran er det en rød-hvit-blå kokarde med et Minervahode. Studentlua kunne utelukkende bæres etter bestått studenteksamen, examen artium, avgangseksamen fra det gamle gymnaset og immatrikulasjon ved et universitet. Dusken skal bæres liggende over høyre skulder. Bruken av denne lua har forsvunnet og er erstattet av dagens rød og blå russ luer. Mannen med solbriller i fronten er Harald Olav Trasti Hansen. Eldste sønn av Henry Hansen (han med butikken på Torget i Vadsø). Harald O T Hansen var utdannet telegrafist og drev også sin del av butikken i flere år.
    Photo: Zahl Mölö, OIe / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Vadsø 17.mai 1970. Fotografert av Vadsøfotografen Ole Zahl Mölö. Her går voksne og barn sammen i toget. Musikkkorpset er på vei inn i bildet til venstre. Kvinnen til høyre har tids...

1 comment

• Mannen med solbriller i fronten her er Harald Olav Trasti Hansen. Eldste sønn av Henry Hansen (han med butikken på Torget i Vadsø). Harald O T Hansen var utdannet telegrafist og drev også sin del av butikken i flere år.