• Tråbil fotografert i indrebyen i Vadsø av Ole Zahl Mölö. Vår informant; Kjell Rudolf Jørstad, forteller at bilen ble laget av hans far Olav Jørstad (før: Gustavsen). Hans far Olav var blikkenslager i Vadsø og hadde verksted i indrebyen der også disse bildene er tatt. Den var laget til hans bror Jan-Erik «Gusse» Jørstad (Gustavsen). Bilen var rødlakkert med sorte skinnseter og beige ratt. Foran er det montert mopedlykter på bilen og sykkellys bak. Støtfangerne er hentet fra en bil. Selve understellet er en tråbil. Kjell Rudolf Jørstad  er født i 68 så bildet kan være tatt i 1968-69 Fotoserie av Ole Zahl Mölö, også kjent som Zahl Møller under hans tid i Vadsø – med kunstnernavnet OZAM. Fotoarkivet har ca. 7500 negativer av Ole Zahl Mölös arbeider i sin samling. Bildematerialet inneholder motiv fra Vadsøs lokalmiljø og gjenspeiler hans hverdagsliv i byen og bymiljøet i vekst på 1960-70-tallet. Bildene vil helt sikkert være et gledelig gjensyn for mange! Materialet viser varierende aktiviteter som f.eks. foreningsmøter, veibygging og trafikk, håndverk, bystyremøter, julegater, butikker og verksteder, grensehandel i Nuorgam, hverdagsdrama med snert av humor, skoler og gatepartier – og en hel del 17.mai-feiringer. I samlingen har vi også en negativsamling av studioportretter tatt av vadsøværinger fra den tiden han drev fotoforretning, i perioden 1960-70.
    Photo: Zahl Mölö, OIe / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Tråbil fotografert i indrebyen i Vadsø av Ole Zahl Mölö. Vår informant; Kjell Rudolf Jørstad, forteller at bilen ble laget av hans far Olav Jørstad (før: Gustavsen). Hans far Olav ...