• Gudrunhulen i Flå 1907

Gudrunhulen i Flå i søndre Trondhjem

Gudrunhulen i Flå 1907

2 comments

• Gudrun Klaussen ble ikke funnet "året etter". Hun forsvant 6. juni 1907, og etter syv måneder, 20. desember samme år, ble hun funnet av en rørlegger i et hull i kanalgulvet i kloakkanlegget under Victoria Terrasse, få meter unna sitt hjem i Bakkegata 16. Avdøde var oppspist av rotter, så bare skjelettet lå igjen. Dødsårsaken var derfor umulig å fastslå; men hun kunne ikke ha slått seg i hjel i fallet. Ganske opplagt var hun blitt drept og deretter skjult; men politiet avviste saken som en ulykke, og forsøkte aldri å finne drapsmannen. I desember 1907 oppsummerte Olaf Bull - lyriker og journalist - dette i "Dagbladet" ved å spørre hvorfor avdøde - om hun virkelig hadde ramlet ned i rørgangen ved et uhell - hadde valgt å krype VEKK fra lyset som falt ned der, og hvorfor hun aldri ropte om hjelp.
  • Takk for utfyllende informasjon, Lisbeth! Fant familien Klausen på adresse Bakkegata 16 i folketellingen av 1900, året før Gudrun ble født: