• Mads Nygaard ved HORBs buss X-24.
    Photo: Ukjent fotograf / Sør-Troms Museum (Opphavsrett)

Mads Nygaard ved HORBs buss X-24.

2 comments

• Det er noe ved opplysningene om denne bussen som ikke stemmer. Fotografering er anslått til 1951-1955, og X-24 oppgis å være en 1951-modell. Dette busskarosseriet er VBK modell 1958, dvs. modellen ble lansert i 1958. VBK står for Vestfold Bil & Karosseri, Horten. VBK-logoen skimtes midt over grillen på bildet. Harstad Oppland Rutebil (HORB) fikk en Volvo buss levert i 1951, men det kan ikke være bussen vi ser på bildet. I 1962 skal HORB ha fått en ny Volvo buss med VBK-karosseri som ble registrert X-24. På disse skiltseriene ble registreringsnumrene brukt på nytt når en vogn ble avskiltet. Jeg vil derfor tro bildet er fra 1962 eller seinere. VBK leverte denne karosserimodellen enda i 1962.
  • Takk for rettelse og grundig redegjøring! De registrerte opplysningene er endret i tråd med det du skriver. Mvh Sør-Troms Museum