• Syke- og gamlehjemmet i Kautokeino fotografert av Elisabeth Meyer rundt påsketider 1940. Sykehjemmet ble oppført 1925. Det ble brent ned under krigen i 1944 under tyskernes "Brente Jords Taktikk" hvor store deler av Finnmark ble påtent. Norsk Samemisjon skriver om oppføringen av huset: "Hvordan skal man bygge et hus langt inn på vidda, der det ikke finnes verken tømmer eller vei? På den tiden kunne man i alle fall ikke bruke helikopterløft! Vinteren 1920-21 tømret de huset i Gargia, ikke langt fra Alta. Så tok de det ned igjen, og kjørte tømmerstokk etter tømmerstokk med hest eller med rein til Kautokeino. Der bygde de opp igjen gamle- og sykehjemmet, på østsiden av elva. Det fikk plass for fjorten gamle, og for sju som hadde den fryktelige, smittsomme sykdommen tuberkulose. I tillegg var det to sykerom for folk med andre sykdommer, og en fødestue. " "Kongefamilien bidro i 1936 med 1000 kr. til anskaffelse av et aggregat som skaffet elektrisk lys og kraft. Samtidig fikk de elektrisk vannpumpe." "21. november 1944 kom ordren om at syke- og gamlehjemmet skulle evakueres til Trøndelag. Hver person fikk bare ta med seg 15 kilo klær og mat. Det ble en veldig hektisk avreise for pasientene, bestyrerinne Karen Næss og søster Mary Michalsen. Mot gamle og syke viste okkupantene en umenneskelig og brutal adferd, fortelles det. 20 gamle, 2 spedbarn, 3 tuberkuløse og 2 sinnslidende ble evakuert til Hommelvik utenfor Trondheim. Etter at de hadde forlatt Kautokeino, ble hjemmet brent."
    Photo: Meyer, Elisabeth / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Syke- og gamlehjemmet i Kautokeino fotografert av Elisabeth Meyer rundt påsketider 1940. Sykehjemmet ble oppført 1925. Det ble brent ned under krigen i 1944 under tyskernes "Brente...