• Turister kledd i pesk besøker Statens fjellstue, Suolovuopm i Maze. Personer ukjente. Fotografert ved påsketider 1940. Suolovuopmi fjellstue ble etablert i 1843 og var den første som ble etablert i Finnmark. Etterspørselen etter overnattingssted i indre Finnmark kom da post og fogd skulle ut å reise. Fjellposten, som begynte i 1799 gikk fra Hammerfest til Haparanda om vinteren. Suolovuopmi Fjellstue ble brent under krigen i 1944 og ble så gjenoppbygd etter krigen - og er fortsatt i drift.
    Photo: Meyer, Elisabeth / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Turister kledd i pesk besøker Statens fjellstue, Suolovuopm i Maze. Personer ukjente. Fotografert ved påsketider 1940. Suolovuopmi fjellstue ble etablert i 1843 og var den første s...