Et togsett type Xoa, tilhørende Bergslagernas Järnvägs AB, på Oslo Østbanestasjon. (Opprinnelig litra Xoa, senere Xoa8, deretter X8). Togsettene var noenlunde tilsvarende SJ sine ...
Bilder viser det ene av de to 4-vognssettene som ASEA leverte til Bergslagernas Järnvägar i 1947. Det var året før SJ fikk sine trevogns Xoa5-sett, som ble satt inn i "Skandiapilen ...
Bilder viser det ene av de to 4-vognssettene som ASEA leverte til Bergslagernas Järnvägar i 1947. Det var året før SJ fikk sine trevogns Xoa5-sett, som ble satt inn i "Skandiapilen".
BJ-settene ble satt inn i "GDG-expressen" Göteborg-Falun-Gävle. Utover at BJ-settene hadde en vogn mer - en restaurantvogn - var det noen mindre forskjeller mellom SJ- og BJ-settene, som i senere år ble benevnt hhv. X5 og X8. X5 hadde innfelte lamper i fronten og dørene i flukt med vognsiden.
På svenske jernbanefora antar en at bildet av "GDG-expressen" på Oslo Ø kan ha vært en demonstrasjonstur ved leveransen i 1947.
Subject
Et togsett type Xoa, tilhørende Bergslagernas Järnvägs AB, på Oslo Østbanestasjon. (Opprinnelig litra Xoa, senere Xoa8, deretter X8). Togsettene var noenlunde tilsvarende SJ sine X5, men hadde restaurantvogn i tillegg.
Motorvagnen ägdes av Bergslagernas Järnvägs AB, Bergslagernas Järnvägssällskap, bildat år 1972 vårdar arvet efter detta bolag som blev förstatligat år 1948.
morrgan -claesson,
June 23, 2018
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
1 comment
morrgan -claesson, June 23, 2018
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».