NSBs diesellokomotiv Di 1 nr. 601 med tog på Oslo Østbanestasjon.
Loket ser ut til å ha blitt brukt svært lite. Høsten 1942 var det flere verkstedopphold, men det ble brukt på Gjøvikbanen (tog 241/242) i noen grad, men så satte oljemangel en stop ...
Loket ser ut til å ha blitt brukt svært lite. Høsten 1942 var det flere verkstedopphold, men det ble brukt på Gjøvikbanen (tog 241/242) i noen grad, men så satte oljemangel en stopp for det. I desember 1942 ble det satt inn en kortere tid mellom Bergen og Ål i togene 607/608 pga mangel på damplok.
I hvor stor grad det deretter ble brukt i krigsårene foreligger ikke dokumentasjon om, men 18. august 1945 ble det satt inn i togene 1301/1302 på Gjøvikbanen. En ukes tid i slutten av november gikk det mellom Bergen og Voss, før det måtte tilbake til Oslo og et nytt verkstedopphold. I oktober 1946 var det igjen i bruk på Gjøvikbanen (201/202) og senere i godstog Grefsen-Roa. I 1949 ventet NSB på en tysk montør. Da var det også mangel på damplok, og de skulle prøve å holde loket i drift på Gjøvikbanen annenhver dag, eventuelt en tur til Ål og tilbake i 601/602.
I 1950 hadde loket nådd et løp på vel 75000 km.
Lokomotivet ble utrangert 24. juli 1959.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».