• Diplom "Pressesmilet"
    Photo: Dalane Folkemuseum

Diplom "Pressesmilet"

1 comment

• Kommentar til de maskinene som ble tatt i bruk da den nye yrkesskolen Egersund ble tatt i bruk i 1970.

Vi kjøpte inn engelske Colshjester dreiebenker, TOS sjekiske dreiebenker. Disse dreiebenkene var alle manuelle for dreiing i metall. Vi overtok noen dreiebenker fra Heimevernshuset der undervisning foregikk tidligere. Vi fikk kjøpt inn fresemaskin til fresing av stålprodukter, spor og annet. Det samme gjelder Shaping. Slipemaskin, boremaskin, elektrisk sveiseutstyr og sveiseutstyr for gass og skjæreutstyr for gass. Elevene fikk lage produkter etter tegninger. Disse fikk de med seg hjem når skoleåret var slutt. De fikk også lære det teoretiske som ligger i bruk og virkemåte av maskiner og utstyr. Konstruksjons og projeksjonstegning manuelt måtte alle elevene arbeide med oppgaver. Elevene fikk også trening i montering og demontering av maskiner og utstyr, såkalt stasjonsopplæring.