100
Helikopter av typen Sikorsky S 61 N, fotografert mot en skyet himmel med en bunt tømmer under transportforsøk nord for Dyrskarnut i Kviteseid i 1969. Herfra skulle tømmeret farktes om lag 2,2 kilometer til en ringbom ved Mølen i Kviteseidvatnet, 650 høydemeter lavere i terrenget, hvor det kunne bukseres videre med slepebåt. Dette amerikanskproduserte helikopteret hadde en motor som kunne yte 1 500 hestekrefter. Maskinen var drøyt 18 meter lang (ekskl. hovedrotor) og veide drøyt 5,5 tonn. Løftekapasiteten ble oppgitt å være 2,5 tonn, men forskerne vågde ikke å nytte denne kapasiteten fullt ut. De nøyde seg av sikkerhetsgrunner med en utnyttingsgrad på om lag 70 prosent. I praksis betydde dette at et gjennomsnittlig lass eller «hiv» ble på 2,95 kubikkmeter (fastmasse). Det ble hentet 34 lass – om lag 100 kubikkmeter fastmasse – fra hogstfeltet ved Dyrskarnut ned til Kviteseidvatnet. Arbeidet gikk raskere enn det hadde gjort i forsøkene med det langt mindre Bell-helikopteret man eksperimenterte med i Kviteseid tidlig i 1960-åra. Timeprisen for bruk av Sikorsky-maskinen var imidlertid 7 150 kroner, og bortimot 30 prosent av tida gikk med til drivstoffylling og ettersyn av maskinen. Konklusjonen ble derfor at «.. Slike timepriser fører til at helikoptertransport av tømmer blir langt kostbarere enn hvilken som helst annen tradisjonell tømmertransportmetode i fjellterreng.» Forskerne mente at radiostyrte taubanedrifter, som de hadde investert mye utviklingsarbeid i, ville vært å foretrekke.
Photo: Been, Arne / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo