• Fra Feieråsen i Son mot det som fikk navnet Tankodden og tankene. Tankene var fylt med dieselolje og skulle være bunkring for rutebåtene i Son. De ble umiddelbart et mål under annen verdenskrig og de allierte hadde et mislykket forsøk på å ødelegge dem allerede 26. april 1940. Først 18.august 1944 hadde norske sabotører en vellykket aksjon som sprengte tankene i lufta. Tankene brant i flere dager etter sprengningen.
    Photo: Bech, Adolf / Museene i Akershus

Fra Feieråsen i Son mot det som fikk navnet Tankodden og tankene. Tankene var fylt med dieselolje og skulle være bunkring for rutebåtene i Son. De ble umiddelbart et mål under anne...