History
D/S Kong Ring (b.1882, Kockums mek. Verkstads A/B, Malmö, Sverige)
Kjenningssignal: HFGK, Tonnasje: 1.125 Brt., Byggenummer: 31
A/S Det Søndenfjelds-Norske Dampskibsselskab, Kristiania.
Lasteskip. Spardecker. Levert september 1882 som Kong Ring til A/S Det Søndenfjelds-Norske Dampskibsselskab, Christiania. Opprinnelig tonnasje 1.147 Brt. Innsatt i Hamburg-ruten. Ommålt 1893 til 1.125 Brt. Sank november 1903 på grunt vann ved Falkenthal i Unterelben, Tyskland etter kollisjon med et tysk skip. Hevet og reparert. Omdøpt mars 1913 til Kong Trygve. Solgt juni 1913 til A/S Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, omdøpt Ara, ommålt til 1.124 Brt. Fikk 1913 nye klyss og ankere. Fikk 1914 nye master, rigg skorstein, bommer og wincher. Kom i brann 14.juni 1917 på Porsgrund havn like etter avgang fra Menstad bestemt for Trondhjem med ammonium-nitrat. Landsatt brennende i Porsgrundselven, senere kondemnert. Vraket solgt til Chr. S. Hansen & Otto Rasmussen, Porsgrund, og reparert ved Porsgrunds mek. Verksted, Porsgrund. Levert november 1919 som Frisk II til D/S A/S Frisk (Harald Boe) Kristiania. Ombygd 1919, ommålt til 1.233 Brt. Registeringshavnen skiftet 1925 navn til Oslo. Fra 1926 registrert i Brevik. Fra april 1927 ble S. Halvorsen disponent. Solgt juli 1927 til Skibs A/S Sailor (Odd I. Loennechen) Tønsberg, omdøpt Sailor. Solgt november 1927 til F. Feld, Canton, Kina uten navneskifte. Solgt 1928 til Kwantung Government, Navy Department, Canton, Kina, omdøpt Hoishui. Utgått av Lloyds Register 1929. Intet i Lloyds Casuality Returns. Skjebne ukjent. Eivind Thon: Rutefart i 100 år sier solgt februar 1912 og remplasert ved overtagelse av Bernhard Hansens kontrakt ved Nyland. Det gamle skip omdøptes til Kong Trygve og beholdt dette navn til det ble solgt til Det Bergenske Dampskibsselskab.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».