Første passasjertog til Røros. Lokomotiv nr. 5, kalt Einar
Opplysninger om lokomotivet fra Arne Røkke, Trondheim(17.11.2016):
"Det var flere lokomotiver som hadde nr. 5 ettersom de forskjellige banestrekningene hadde sine egne nummersyste ...
Opplysninger om lokomotivet fra Arne Røkke, Trondheim(17.11.2016):
"Det var flere lokomotiver som hadde nr. 5 ettersom de forskjellige banestrekningene hadde sine egne nummersystemer. Men " Einar " var altså St.Aa.B./S.'s ( Støren - Aamot banen Syd ). Altså Rørosbanens sydlige del's nr 5. Det var av loktype IV, den såkalte "Tryggveklassen" etter det første lokomotivet av typen. Typen var den nest mest tallrike type av smalsporte damplok i Norge. (totalt 25 lokomotiver) Alle ble bygget av lokfabrikken Beyer & Peacock i Manchester mellom 1866 og 1883. "Einar" ble iflg. Damplolokomotiver i Norge levert i 1873 og det hadde fabrikknummeret 1318. Lokomotivet hadde hjulanordningen 1'B (altså en radielt bevegelig løpeaksel og 2 koblede drivaksler) og 2 sylindere. det var 7,105 m. langt og veide 19,6 tonn med fulle beholdninger av kull og vann. En gang før århundreskiftet fikk det også tilkoblet en 2 akslet tender, Jeg vet ikke noe eksakt årstall."
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».