• Marie (Maja) Pettersson f.29.09.1883 datter av kjøpmann Samuel Pettersson og hustru Anne. De var bosatt på adresse Torvet 37b i Molde. Hun var nest yngst av seks barn – en søster døde som liten..Marie ble bare kalt Maja i familien. Hun var utvilsomt et aktivt barn med mange interesser. Hun fikk etterhvert en god del skolegang. I året 1900 gikk hun på Nikka Vonens pikeskole og var meget interessert i kunsthistorie og litteratur. Hun kom i 1901 til Christiania for å gå på Otto Treiders handelsskole, og der fikk hun en lærer som het Peder Wang, som hun i 1904 giftet seg med. Det var han som startet Wangs handelsskole i Oslo..Maja, nå med etternavnet Wang, bodde deretter i Christiania/Oslo, fikk 4 barn, to sønner, Arne og Per, og to døtre, Karen og Berit, og senere åtte barnebarn. Hun ble enke i 1937. Maja Wang bodde for seg selv i Oslo i alle år deretter, men var en sentral person både for familien i Oslo-området og for slektninger i Molde, som ofte besøkte henne. .Romsdalsmuseet fikk i 2016 en samling papirdukker etter Marie (Maja) Pettersson..(bilde datert Mars 96).
    Photo: Erling Birkeland / Romsdalsmuseet

Marie (Maja) Pettersson f.29.09.1883 datter av kjøpmann Samuel Pettersson og hustru Anne. De var bosatt på adresse Torvet 37b i Molde. Hun var nest yngst av seks barn – en søster d...