• Ulykke på Ofotbanen. Svensk motorvogn litra Yd 356 (jernbanebuss - rällsbuss) fra Abisko kjørte inn i CF2a nr. 685, konduktørvognen som gikk bakerst i et forankjørende malmtog som hadde stoppet. Lørdag 26.08.39 kl.10.42 meldte o.kond. P. Hamnes at tog 2834 hadde kjørt inn i tog 10`s bremsevogn ved km. 37,2. 31 reisende i bussen. 23 personer skadet hvorav 3 personer ble alvorlig skadet. O.kond Jens Steine måtte amputere det venstre  benet. Bussfører Runo Lindgren brakk både ben og armer og tollfunksjonær Gunnar Danielsen brakk den ene foten. Sykehuset meldte at tilstanden til de skadede var forholdsvis bra. (I alt 12 personer skadet i ulykken ifølge Fremover 28.8.1939.)
    Photo: Museum Nord (Opphavsrett)

Ulykke på Ofotbanen. Svensk motorvogn litra Yd 356 (jernbanebuss - rällsbuss) fra Abisko kjørte inn i CF2a nr. 685, konduktørvognen som gikk bakerst i et forankjørende malmtog som ...