• Album av Colbjørnsen & Co A/S i perioden fra 1936-1950-tallet. Bombardier Muskeg. A/S Høyer-Ellefsen, entreprenørselskap. Transportering.

"Traktor, ble kjøretøyet kalt i de første brosjyrene. Enkelt sagt var dette beltekjøretøyet en lastbærer og trekkvogn for det verste terrenget.
Det var HVK på Lillehammer, (Hærens  Våpentekniske Korps), som er en "gammel" forkortelse for avdeling i Forsvaret , NVE (Norges Vassdrags- og energidirektoratet) og Furuholmen (ingeniør Furuholmen entreprenørselskap, Oslo) som var først ute med Muskeg i 1954. Det var først og fremst anleggsfolk som benyttet Muskeg." Jf. "Familiefirmaet-utenom allfarvei/2000 årsboken." Colbjørnsen & Co A/S, av Bjørn Ausjen Johannessen.
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

Transportring med Bombardier Muskeg på 1950-tallet