• Portrett. Johannes Jakobsen. Tverrbekkli, Hemnes. Omgangsskole- lærer.
Født 11.4.1825. Død 4.2. 1894.
Det var fra 1846-1852 han var omgangsskolelærer i Grønfjelldalen og Røvassdalen. I perioden 1850 og ut i 1860 årene var han ogå omgangsskolelærer i Straumbygda. Etter hans tid var lærerne i Utskarpen og Straumbygda som oftest seminarister. Dermed var Johannes en av de siste uten formell lærerutdanning.
    Photo: Helgeland Museum

Portrett. Johannes Jakobsen. Tverrbekkli, Hemnes. Omgangsskole- lærer. Født 11.4.1825. Død 4.2. 1894. Det var fra 1846-1852 han var omgangsskolelærer i Grønfjelldalen og Røvassdale...

• Født 11.4.1825. Død 4.2. 1894.

Det var fra 1846-1852 han vær omgangsskolelærer i Grønfjelldalen og Røvassdalen. I perioden 1850 og ut i 1860 årene var han ogå omgangsskolelærer i Straumbygda. Etter hans tid var lærerne i Utskarpen og Straumbygda som oftest seminarister. Dermed var Johannes en av de siste uten formell lærerutdanning.

Fra 14-årsalderen førte Johannes dagbok. Han var mest opptatt av å føre i pennen dagens hendinger og nære ting, fremfor alt observasjoner om været, årsveksten og lofotfisket. I ung alder var han omgangskolelærer i Elsfjord, senere Mo. Vi lar dagboka hans fortelle (modernisert rettskrivning):

"1846. I oktober reiste jeg til Mo for å forsøke å bli omgangsskolelærer. Skolekretsen jeg fikk, var Prugeldalen, Grønfjelldalen og Røvassdalen.

1852. 6. mai sluttet jeg skolen på Quanbekli etter at jeg i 6 år hade arbeidet som lærer på Mo. " Så følger noen betraktninger om arbeidet som lærer, nesten de neste de eneste i hele dagboka: "Jeg vil ønske at Himlens Fader vil velsigne mitt arbeide for de unges hjerter, at de ord og de lærdommer de har mottatt av meg, måtte vise seg virksomt for dem, deres hele liv, så de måtte bli lykkelige hele livet og salig i de evige boliger hinsides graven." Etter at han sluttet som lærer, var han gardbruker og fisker. Til frem mot midten av 1860-årene var han i mange år omgangsskolelærer i Straumbygda. Han var mye brukt i kommunale tillitsverv i Hemnes.