• Kristiansund Symfoniorkester - KSOs damegruppe ble stiftet 1970. Fruene hadde møte mens mennene hadde prøve. Fv Hanna Eliassen og Valborg Rossbach. merk sceneteppet i Folkets hus

1970
5.1. medlemsmøte om årets planer. Det er Beethoven-år (200 år siden fødsel). Prøvene skal være i Tempohuset (noen ganger Sangens Hus og Speiderhytta) mandager (strykere) og torsdager (blåsere). Et kammerorkester på 12 spilte i Birger Andresens bisettelse 23.1. Symfoniorkestrets Damegruppe har sitt første møte 31.1., som en frittstående klubb bestående både av koner og aktive. Leder var Frøydis Rensvik. Nå 30 år seinere (1999) holder de fortsatt årlige møter. Første året ga de 2000 kr til to klarinetter. I november arrangerte de Operakabaret, til inntekt for neste års oppsetning. 60 aktører medvirket: Toneveld, Erling Fagerlie, Ole Dahl Rossbach, Anders Gjendem ledet "KSOs spellemannslag" med leikarring og det var mannekengoppvisning. – 3.2. var det egen demo-konsert for musikkskolens foreldrelag, og 28.2/1.3. vårkonsert i samarbeid med Musikkens Venner: "operagalla" med sopranen Jartrud Ringdal og Toneveld. Fullsatt Festivitet og opptak. Reprisen var i Torvikbukt og Eidsvåg. På returen ble det snøstorm og ekstra nattferge måtte leies. 28.april gikk sesongens konsertbegivenhet av stabelen i Festiviteten Arve Tellefsen var solist i Beethovens fiolinkonsert i D-dur og arkitekt Anders Bergem kåserte om komponisten. Ouvertyre til Prometheus og Allegretto fra 7. symfoni ble også spilt. Billettpriser: 10/8/5 (trygdede og skoleelever/2,50 (Musikkskolebarn). 2 fagotter ble leid fra Trondheim. 8.5. var det fredsjubileum med Toneveld, der kommunen dekte utgiftene.- Ny fløyte og horn kjøpes inn, og paukene får endelig stemmeskalaer, noe leverandøren synes er sjeldent og unødvendig ! Ottar Gjendem tilbyr seg å komme tilbake som strykeinstruktør og konsertmester, men orkestret har ikke råd. Han ble likevel leid inn neste vår. Skolemusikken fikk låne KSOs stativer på Finlandstur. På medlemsmøtet 27.8. ble det opplyst at notene til "Hvite Seil" blir ferdig snart, og 12.10. ble 60 loddbøker på to halve sauskrotter delt ut. Orkestrets kasserer Trygve Rossbach begynner å føre egen kassabok for operaen.17. mai hadde Musikkskolens orkester sin første konsert, etter 8 måneders undervisning. Rekrutteringsorkestret hadde 65 medlemmer ! Og KSO deponerer 18 lydbånd på Folkebiblioteket, der de fortsatt ligger.

Bilde fra Trygve Rossbachs dokumentasjon av Kristiansund Symfoniorkesters virksomhet på andre halvdel av 1900-tallet; ca 1950-2000. Prøver, turer, sosialt samvær og konserter. (Fra Normøre museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Kristiansund Symfoniorkester - KSOs damegruppe ble stiftet 1970. Fruene hadde møte mens mennene hadde prøve. Fv Hanna Eliassen og Valborg Rossbach. merk sceneteppet i Folkets hus ...