• Kristiansund Symfoniorkester 50 år 1969. Dirigent Peder A Rensvik.

Rensviks første konsert som dirigent for KSO var 13.,15. og 16.mars 1969 i Festiviteten, på gymnaset og i Sunndal og Tingvoll. Harpesolist var Elisabeth Sønstevold, som Rikskonsertene også sendte til Ålesund på samme turen.  Fra denne produksjonen har vi bevart lydopptak av Schuberts ufullendte. Kristiansund formannskap fikk oversendt 34 billetter. Rensvik hadde stilt som forutsetning for å ta stillingen at kommunen opprettet musikkskole. Den fikk fra starten 1. september 150 elever, og lærerkreftene til de 80 i ”orkesterklassen” (herav 56 strykere) ble hentet fra orkesteret. Bokbinder Trygve Rossbach, selv utklekket på KSOs strykerskole av 1946, og baker Magnar Ersvik underviste begge på fiolin i 13 år. Frøydis Rensvik underviste på cello, Sigurd J. Nielsen underviste på obo, Ivar Olsen på fagott og Øivind Solbakk på horn. Igjen ble det appellert om at private måtte låne ut ledige fioliner.– 8.5.(Høgtun) og 9.5. (Festiviteten) var Kari Karlsen igjen solist, i Beethovens klaverkonsert nr.3 i C-moll. Otto Romfo og Arnstein Nilssen, nå politimester i Ålesund, var trompetsolister. Opptak ble gjort. – 25.10. stod KSO for musikken ved Odd Fellow-losje Runes 50-års-fest i Gripsalen og 13. og 15.11. var det 50-års-jubileum for KSO, på Tingvoll og i Festiviteten, med Mozarts 40.symfoni og prolog av Hedvig Wist. Det ble gjort lydopptak, og foto med navn står i Ohrviks hefte s. 33. Hindarkvartetten medvirket, i et samarbeid med Rikskonsertene og Molde Orkesterforening. De var i byen ei uke i oktober, for å instruere. Rikskonsertene og Norsk Kulturfond ga kr 17.500,- til dette. Kommunen 1500,- og staten 500,-. Kulturfondet ga også 4000 til et waldhorn. KSO tok opp et lån i Privatbanken på kr. 4100,- for å kjøpe sin første skikkelige kontrabass, en ¾ Pöllmann. Instrumentet ble kjøpt hos Theo Wang (Contronics forgjenger) og er i dag verdt 15 ganger mer. Kjøpet ble seinere refundert av Norsk Kulturfond. Rudolf Z. Unhjem ga KSO 35 notestativ i femtiårspresang. Fra kommunen ble det gitt ei skarptromme, og fra Musikkens Venner trommestativ og notestativ. Hermann Døhlen fra M.V. foreslo opprettet ”Edvard Bræins Minnefond” til støtte for orkestrets drift og utdanning av begavede musikere.  14.desember ble Mozarts Kroningsmesse framført i Bremsnes og Kirkelandet kirker. Averøy kommune ga et tilskudd på kr 300,-. – En bilutlodning ble forsøkt, men det ble kakelotteri på Rådhusplassen i stedet. Det innbrakte kr 1951,- over to lørdager.

Bilde fra Trygve Rossbachs dokumentasjon av Kristiansund Symfoniorkesters virksomhet på andre halvdel av 1900-tallet; ca 1950-2000. Prøver, turer, sosialt samvær og konserter. (Fra Normøre museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Kristiansund Symfoniorkester 50 år 1969. Dirigent Peder A Rensvik. Rensviks første konsert som dirigent for KSO var 13.,15. og 16.mars 1969 i Festiviteten, på gymnaset og i Sunnda...