• KSOs styreleder Olav Ratkje på kaia foran Herlofsen? Hans sønnedatter er komponisten/musikeren Maja Solveig Kjelstrup Ratkje,, Trondheim.

1952: Tempo hadde notekurs i januar, og ettersom blåserne skulle delta der, ventet KSO litt med sesongstarten. Fagottisten fortsatte å assistere i Molde, slik det også er vanlig i dag. Tirsdag ble valgt som prøvedag, og é;n på hver instrumentgruppe ble på medlemsmøte 1. april valgt til rodemann eller innpisker og skulle sørge for fulltallige prøver. 20-22 møtte opp. Bræin skulle reise til Aure og Otnes for å forberede kirkekonserter, men man fant ikke noen mulig konsertdato i byen, og ergo ble det ingen vårkonsert. Kommunen avslo søknaden om økonomisk tilskudd, også til instrumentkjøp, selv om Staten v/KUD hadde forklart at det ble forventet at vertskommunen bidrar med det samme som staten, for tiden kr 5000 pr. år. Generalforsamlingen ble avlyst da bare 12 møtte, men etter innkalling pr. rekommandert brev ble møtet satt. Ny formann ble den temperamentsfulle trønderen Olav Ratkje, fiolinist og butikkekspeditør. Han tilbyr seg å undervise gratis, "særlig damer" og vil gjerne starte skoleorkester hvis KSO ordner med annonsering og lokale. På et medlemsmøte på Kafé; Kristiansund 2.9. lar Bræin bomben springe: han vil bare øve inn en avdeling med sine egne verker til høstkonserten og krever dessuten en garantert minimumsbemanning for å gjøre noe som helst. Han synes 27 mann er alt for lite, mens orkesteret selv er rimelig fornøyd med dette. Pussig nok var det på denne tiden mest mangel på messingblåsere. I protokollen står det at medlemmene skulle uttale seg om repertoaret "så det kan bli tatt hensyn til spillegleden." Bræin er syk og vil helst slutte. Orkesteret mangler i realiteten dirigent. Hjelpedirigent blir fotograf/fiolinist Birger Andresen. Løsningen for høstkonserten blir at Tempo og Guttemusikkens (og kor-) dirigent Peder Nes, som sikkert kunne rekruttere messingblåsere og hadde bakgrunn som fiolinist fra Trondheim Musikkskole, deler på dirigentjobben med Andreas Aune fra Trondheim Symfoniorkester og Musikkskole (aktiv amatørensembledirigent, fiolin- og bratsjlærer). Aune tilbyr seg å komme fra Trondheim hver søndag og annenhver tirsdag for kr 150,- pr. dag. Han omorganiserer oppstillingen i orkesteret. Konsertene ble holdt 29.11. i Surnadal, 30.11. på Enge i Valsøyfjorden og 1.12. i Festiviteten. Nes og Aune dirigerte Valdresmarsjen hver sin gang ! Per Chr. Haugen skriver overstadig begeistret i Tidens Krav. Romsdalsposten mente at dirigent Nes hadde en "fortrinlig venstrehånd". – I løpet av året var det kontakt med Norsk Operaselskap med sikte på en oppsetning i Kristiansund.

Bilde fra Trygve Rossbachs dokumentasjon av Kristiansund Symfoniorkesters virksomhet på andre halvdel av 1900-tallet; ca 1950-2000. Prøver, turer, sosialt samvær og konserter. (Fra Normøre museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

KSOs styreleder Olav Ratkje på kaia foran Herlofsen? Hans sønnedatter er komponisten/musikeren Maja Solveig Kjelstrup Ratkje,, Trondheim. 1952: Tempo hadde notekurs i januar, og...