• Kristiansund Symfoniorkester i Navigasjonsskolens Aula, nå Kristiansund videregående skole, St.Hans haugen. Konsertmester er Bjarne Sakshuag. Gruppeleder bratsj er Mary Stenersrød. På fløyte: Oddvar Grønseth og HENNING SOMMERRO! Hege Waldeland var cellosolist i Tsjaikovskijs Rokokko-variasjoner.

1974: 	 3000 billetter ble solgt til Verdis opera ”La Traviata”; 6 fulle hus fra 10.2. Lokale solister var Kjønnø, Roaldset og Fagerlie. Eilif Birkeland skrev i Sunnmørsposten: ”Det låt forbausende rent. Man merket seg at orkestret har vokst mange alen siden sist, og inntrykket holdt seg hele forestillingen igjennom. Fin-fine treblåserpartier, en mykere og tettere klang i småstrykerene og en robustere sikkerhet i de dype. Presisjonen var upåklagelig. Kanskje kommer det av at dirigenten har alet fram brorparten av musikerne i sin egen musikkskole ? Snart halvparten av orkestret er under 20 år. ” - Den Norske Opera foreslår å sette opp sin turnéversjon av ”Don Pasquale” her neste år, og KSO sender Rensvik til Drammen for å se premiéren. Tilbudet fra DNO ble etter dette avslått, og man enes om ”Tiggerstudenten” i stedet  - Rikskonsertenes regiongruppe for skolekonserter etableres  og KSOs statstilskudd blir kr 5000,- som i gamle dager og det holder akkurat til en ny fagott. I april er det orkesterfest i Byskogen, og fra Volda kommer det forslag om et fylkes-orkesterstevne, som ikke følges opp. Konserter: 7. og 8. mai på Høgtun og Navigasjonsskolens Aula (første gang): Hege Waldeland er cellosolist i Tsjaikovskijs Rokokko-variasjoner. 20-.21.10.: Pål Bue er solist i Stamitz’ klarinettkonsert i B-dur. Borodins steppeskisser spilles også. Konsertene er i Kårvåghallen og Navigasjonsskolen. 8.9. medvirker KSO på et blomstershow og 5.12. er det Bachs Juleoratorium med Toneveld og solister i Nordlandskirka. Man brukte den gang Asbjørn Aarnes’ norske tekst, slik at folk forsto hva som ble sunget. – Leif Jørgensen, fiolinprofessor ved Norges Musikkhøgskole, og som også var solist med musikkskolens orkester, uttaler i Rp 1.3.: ”Kristiansund Musikkskole er på god vei til å bli en mønsterskole for hele landet.” I desember var Ole Bøhn solist med musikkskoleorkestret.

Dirigent Peder A Rensvik - serie

Bilde fra Trygve Rossbachs dokumentasjon av Kristiansund Symfoniorkesters virksomhet på andre halvdel av 1900-tallet; ca 1950-2000. Prøver, turer, sosialt samvær og konserter. (Fra Normøre museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Kristiansund Symfoniorkester i Navigasjonsskolens Aula, nå Kristiansund videregående skole, St.Hans haugen. Konsertmester er Bjarne Sakshuag. Gruppeleder bratsj er Mary Stenersrød....