• fv

og Bergljot Bue, obo.
 Inger Løbersli, obo
Hanne Avseth, horn

Den første operaoppsetningen i Rensvik-epoken var Donizettis "Elskovsdrikken" med premiere 22.1. Generalprøven var skoleforestilling. Sverdrups Byrå solgte ut fire fulle hus. Billettprisene var kr. 20 (2 første rader balkong og sal), kr. 16 (4 neste balkong, 6 neste sal), kr. 12 (bakerste rekker)og kr. 8 (ståplass). Medlemmer av Velferdssentralen for eldre fikk 25% rabatt. Fra regnskapet nevnes at et hotellrom kostet kr 40,- pr. natt og reparasjon av en obo kr 18. KSOs Operafond ble grunnlagt, basert på 5000 kr i gaver fra byens næringsliv. Operaballet ble "ikke helt vellykket", og KSO holdt derfor medlemsfest på Fosna 4.2. Operaspilling er kraftkrevende, og et stort flertall (15 av 23) sier at de bare ønsker å spille opera annethvert år. Vedtaket ble overstyrt. Peder Rensvik var på studietur til Danmark i februar og mars, og KSO hadde da gruppeprøver med Magnar Ersvik og Bjarne Sakshaug på stryk og Oddvar Grønseth/Sigurd Jan Nielsen på blås. 9 nye fjes fra Musikkskolen ble med på vårkonsertene i mai: 7.,10. og 11., på Høgtun, Rensvik skole og Festiviteten. Det var solister fra egne rekker: Karin Løfvenius (Torske) (Adagio fra Mozarts klarinettkonsert) og Sigurd Jan Nielsen (Haydns obokonsert). Kulturfondet gir 4000 til ny obo, og Zildjian 18"cymbaler (810,-) og horn (3000,-) blir også innkjøpt. Generalforsamlingen 22.5. fastslår et viktig prinsipp, etter forslag fra Bjarne Sakshaug: Orkesterets ansatte yrkesmusikere (foreløpig bare Frøydis og Peder Rensvik) er å anse som likeverdige medlemmer av orkestret, med fulle rettigheter og plikter. – Rikskonsertene gir 4000 til strykeinstruktør, og Leif Jørgensen kontaktes. – På et felles styremøte KSO/Toneveld velges en særsikt operakomité;, med Olav Grytnes som formann. Denne beslutningen, som gikk ut på å ta operaadministrasjonen ut av de aktives egne organer, og altså velge en helt annen styringsmodell enn Kristiansundsoperaen noen gang hadde hatt tidligere, hadde langt videre konsekvenser enn man den gang kunne ane.- 31.oktober og 1.november var det høstkonserter i Batnfjord Ungdomshus,Eide Ungdomsskole og Festiviteten. Det hadde nå blitt vanlig med to konserter "på distriktet" samme dag. Solister var Leif Jørgensen, fiolin og Oddvar Grønseth,fløyte, i romanser av Beethoven og Svendsen. Orkestret spilte Scherzo fra Edvard Fliflet Bræins første symfoni. Notene ble leid fra Norsk Komponistforening. – Musikkskolens Orkester hadde stor 17.-mai-forestilling med guttekor, dikt, leikarring og Olav Snortheim på langeleik, neverlur og bukkehorn. – Collegium Musicum hadde sin første konsert i Kunstforeningen 26.11. med blokkfløyter.

Bilde fra Trygve Rossbachs dokumentasjon av Kristiansund Symfoniorkesters virksomhet på andre halvdel av 1900-tallet; ca 1950-2000. Prøver, turer, sosialt samvær og konserter. (Fra Normøre museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

fv Oddvar Grønseth, fløyte og Bergljot Bue, obo. Inger Løbersli, obo Hanne Avseth, horn 1971 Fra nå av fins det i mange år framover bilde av orkestret i årets operaprogramhefte....