• Edvard Bræin. Medlem av Hovedkomiteen for Møre og Romsdalsbyernes 9de sangerstevne Pinsen 1946.

Edvard Bræin (3. april 1887- 19. september 1957) var organist, sanglærer, komponist, dirigent og folketonesamler. Olav Orheim skriver i Romsdals Budstikke 1.3.1966 etter en konsert Kristiansund Symfoniorkester holdt i Molde, dirigert av Ottar Gjendem: "Høgdepunktet i programmet var Edvard Bræins arrangement av tre religiøse folketoner frå Nordmøre. Her skapte orkesteret ei fullverdig musikalsk tolking, gjennomlevd og framførd med kjensle og varme. Det var ein fryd å høyre på. Du verden for ein symfonikar Bræin må ha vore – han må ha kjent orkesteret som si eiga bukselomme! Her har Kristiansund Symfoniorkester ein arv å ta vare på. Det bør arbeide målmedvite med dette stoffet, pusse og polere til det skin som det gullet det er. Ikkje mange distrikt i kongeriket Noreg kan by sitt eige symfoniorkester eit så rikt og fullferdig lokalstoff. Finst det noko ??".

Etter å ha dirigert Oslofilharmonien første gang i mai 1926, fikk Edvard Bræin sterk anerkjennelse av Oslopressens fagkritikere. David Monrad Johansen skrev i Aftenposten: "Hans indsatser og vink til orkesteret er klare og prægnante og tyder paa en indgaaende kjendskap til partituren. Dertil er Bræin i besiddelse av en hos os ganske sjelden modulationsrik plastik baade i armbevægelser og hænder. Specielt maatte man lægge merke til den udmerkede utnyttelse av venstre haand, hvormed han klarla kompositionens intimere træk." Han dirigerte ved siden av Kristiansund Symfoniorkester, fast også ";Bræins kor";, datidens operakor, og var forbundsdirigent for Møre og Romsdal sangerforbund 1914-30. Kristiansunderne visste kanskje ikke alltid å sette den fortjente pris på alle detaljer i utførelsen, og la kanskje mer merke til at han åt store mengder lakrisstabber og karameller på prøvene. Et Bræin-utrop til koret på en operaprøve er også bevart: "De må gape opp så høyt at man kan kjøre en staur i kjeften på dokker !" Like før han døde ble Edvard Bræin foreslått å få tildelt statens kunstnerlønn. Han var først gift med Magnhild Fliflet fra Kastrud gard i Fåberg (20.januar 1899 - 1967); datter av Simen Christiansen Fliflet f. 1861 og hustru Sigrid Maria Christiansdatter Rindal f. 1866 . Dernest ble Edvard gift med Mari Wennevold fra Sunndal (død 30.12. 1977). Med Magnhild fikk han barna Åse (1920), Christian (1922, bl.a. organistvikar i Røyken kirke, kordirigent, fiolinist; 2 barn) og Edvard Fliflet (1924, 3 barn), med Mari fikk han Mari Elise (4 barn) og Ola (5 barn).

Edvard Bræin framførte disse operaene i Kristiansund:

1928 Orfeus, opera av Gluck,

1931 Jegerbruden, opera av Weber,

1934 Ifigenia på Tauris, opera av Gluck, norgespremié;re

1937 Den Hvite Dame, opera av Boieldieu , turné; til Oslo

Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Edvard Bræin. Medlem av Hovedkomiteen for Møre og Romsdalsbyernes 9de sangerstevne Pinsen 1946. Edvard Bræin (3. april 1887- 19. september 1957) var organist, sanglærer, komponist...