• Kristiansund Musikforening som ble stiftet i 1880 med dirigent Edvard Bræin, en "altmuligmann" i musikklivet i Kristiansund. Her på fotoet sitter han i midten i forreste rekke. Han var organist i Kristiansund kirke fra 1912, sanglærer ved den høyere skole i tiden 1917-23 og fra 1933. Fra 1919 ledet han Kristiansund Symfoniorkester og i løpet av en tiårsperiode fra 1928 satte han opp fire operaer i Kristiansund.

Kristian Elgsaas på fløyte ytterst til venstre foran. Edvard Bræin, 27 år gammel, var dirigent for Kristiansund mandssangforenings deltakelse ved Landssangerfesten i Kristiania 26. juni - 1. juli 1914. Formann var da agent Emil Moe.  Tilleggsinfo: Dette kan umulig være Musikkorpset Tempo. Tempo ble stiftet i 1926 med Kristian Elgsaas som dirigent og besto av 13 spillende medlemmer. Etter all sannsynligvis er det Kristiansund Musikforening som ble stiftet i 1880. Informant: Øyvin Dall-Larsen.)

-- Rekke 2 til høyre: Torleiv Fagerlie (bak trommeslageren)
(Info: Torleiv Fagerlie (jr.). Nordmøre museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Kristiansund Musikforening som ble stiftet i 1880 med dirigent Edvard Bræin, en "altmuligmann" i musikklivet i Kristiansund. Her på fotoet sitter han i midten i forreste rekke. Han...