• Peter Storvik: 
Det ser ut til å være en av Ole T. Flakkes sementbåter som ligger for å holde tankbåten på dypt nok vann i Nordsundet i Kristiansund.
Til venstre ses to brygger på Goma. Den bakerste er Backerbrygga og over den ses Skorpa og Visnesbrygga.
Til høyre ser vi innover mot Dahle og over tanken ses BP`s tankannlegg, Marthinussenbrygga (Buggebrygga), Storviks Mek. Verksted, Høttbergan (tidligere kallt Aakvikbergene) og Essos oljetanker (tidligere kallt Vestlandske Petroleumscompagni) og Draget med Ormtunga.

Informant Anne Lise Tømmervåg: Texaco`s tankskip NUEVA ANDALUCIA ligger ved kaia til det som en gang var Bjørnehaugen verft for tanking av drivstoff til NOR-tanken - ved Bjørnehaugen på Nordlandet.   Her ved akterenden av skipet ser vi oljeledningen som fører diesel opp til tanken.  Oljetanken var eid av Norsk Russisk Oljecompani.  Den ble oppført på slutten av 1930-tallet og var den oljetanken - i området Dale-Kristiansund - som hadde størst volum, og var større enn de tre andre til sammen. Kr. og Ove Hjelkrem var agent for selskapet.  Tror at Bjarne Sakshaug var siste bestyrer da Mobil overtok anlegget.  (Det var Mobil som førte opp Tinghuset på Kongens Plass – som Kristiansund kommune fikk overta etter en overenskomst).

Bjørnehaugen Verft ble i 1916 solgt til Ole Mollan sen og Bernt Skeid og aktieselskabet Stærkoder ble startet.  I1932 gikk O. Mollan ut av firmaet og det nye firmaet fikk navnet Sterkoder Mek Verksted A/S.  Skeid ble selskapets disponent.  I 1966 kom brødrene Ivar og Arnfinn Kamsvåg i selskapet som hovedaksjonærer.  På dette fotoet fra 1951 ser vi de gamle verksted bygningene.  Senere, da Kamsvåg overtok, ble det ført opp nye og større tidsmessige verkstedhaller som fortsatt i dag (2013) er i bruk av nye eiere.  I bakgrunnen kan en se Roklubbens klubbhus og den gamle bebyggelsen i Melkvikan, og på Dale, som den gang hørte til Bremsnes.  Veien vi ser er Dalegata som starter nederst ved sentrum på Nordlandet og passerer tunnellen ved Bjørnehaugen videre ned i Melkvikan og fortsetter videre utover på Dale.

I front ved baugen på skipet ser vi Geworbnerholmen i Melkvikan (også kalt Krabbholmen) og anlegget. Der.  I 1916 hadde Parelius & Lossius v/Rasmus Krogh igangsatt arbeid med å anlegge nytt verft med Edv. Aspen som skipsbyggmester.  At holmen på folkemunne ble kalt for «Krabbholmen» hadde sin naturlige årsak.  På 1930-tallet ble «Standard», en fabrikk for nedlegging av krabbe etablert her.  (Usikker på om det var «Werring Canning Co. A/S» som drev den fra 1930).

Til venstre bryggene og bebyggelsen på Gomalandet og Strand.
 Skorpa i bakgrunnen til venstre, Dale til Høyre.



Fra Nordmøre Museum sin fotosamling, Williamsarkivet.
    Photo: Stiftelsen Nordmøre museum

Peter Storvik: Det ser ut til å være en av Ole T. Flakkes sementbåter som ligger for å holde tankbåten på dypt nok vann i Nordsundet i Kristiansund. Til venstre ses to brygger på ...

Add a comment or suggest edits

For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to