• De nordiske kongene og den finske president samt utenriksministre i kongemøte 18. oktober 1939 i Stockholm.  Anledningen var antakelig å  forsøke gjenreise nøytralitetsfellesskapet fra første verdenskrig.   Nøytalitetspolitikken var i tråd med kong Gustavs egen holdning, og han innkalte de fire statsoverhodene i Norden til møte den 18. oktober 1939, der de antok en felles nøytralitetserklæring. Kong Gustavs innstilling var at landene skulle bistå hverandre humanitært og økonomisk, men etter noen få måneder hadde Norden blitt delt mellom stormaktene. Her ser vi et foto fra dette møtet med deltakerne.   Nr. 3 fra venstre er den finske president fra 1937-1940, Kyösti Kallio,  deretter den norske kong Haakon VII  som står bak, deretter står den svenske kongen, kong Gustav V.  Ved siden av han til høyre står den danske kong Christian X, deretter den norske utenriksminister Halvdan Koht.  De øvrige er de tre andre landenes utenriksministre.  (Fra Nordmøre Museums fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

De nordiske kongene og den finske president samt utenriksministre i kongemøte 18. oktober 1939 i Stockholm. Anledningen var antakelig å forsøke gjenreise nøytralitetsfellesskapet...