• Christian Johnsen jr og hustru Lydia Herlofsen med barna Jensine, Margot og Christian Johnsen. Det første av deres barn, Margrethe døde bare ett år gammel. Bildet er fra Christian Johnsen samlingene som finnes i serien KMb-2008-047. Dette albumet strekker seg fra KMb-2008-047.0290 til KMb-2008-047.0353. - Bildet er tatt 1899 eller 1900. (info:
Randi Elisabeth Hagen) Grosserer og skipsreder Christian Johnsen var født i småbyen Holm i Sønderborg kommune på Als i Slesvig (Danmark) 12/9 1828, døde i Kristiansund 28/12 1893. Han var sønn av en skipsfører som hadde flere turer med fisk fra Nord-Norge og Island til Spania, og var gift med apotekerdatter Jensine Øwre fra Ålesund. Fra han var 15 år fikk han handelsutdannelse i Spania, og arbeidet som kargadør (omreisende fullmektig som førte tilsyn med lasten - herunder salg, innkjøp og forsikring) for klippfiskimporthuset Gurteboy i Bilbao - også som dets representant i Norge. Han etablerte egen forretning på Nordlandet i Kristiansund 1854, for klippfiskeksport og fiskeprodukter. (Fra 1865 bodde han i den seinere "Børsen" i Vågen.) Han drev reperbane. Han eide fra 1857 Milnbrygga - i dag Norsk Klippfiskmuseum - med Miln- og Israelsbergene, og bygde ny fløy her 1872. Guano-, fiskelim-, fiskekasse- og tønnefabrikk i Kristvika på Averøy fra 1876 (overtatt fra Poolar Schiff-fahrt Gesellschaft som drev med hvalfangst). Direktør i Kristiansunds Sparebank, formannskapsmedlem 1865-72 og 1875-92, ordfører 1872, 1879- 1884. Ridder av St. Olav 1880, dansk konsul. Han ble kalt "Spanske-Johnsen", og var Kristiansunds (og dermed landets) nest største eksportør - etter Knudtzon. Pionéreksport til Filippinene, Kina, Japan og Australia, mest som forsøk. Lønnsom eksport til Afrika. Han introduserte "skinn- og beinfri" klippfisk i fargeglade blikkbokser, etter nord-amerikansk forbilde. Medeier i skipsverft, eide byens første lastedamper "Meta", 550 tonn, bygd i Göteborg 1872. Rastløs og lidenskapelig personlighet, med kortsiktig perspektiv. Han anla det staselige landstedet "Buen Retiro" ved Molde. Knudtzon, Johnsen og Parelius opptrådte i perioder som en samarbeidende eksportørgruppe, som også foretok fiskeoppkjøp i Ålesund. Mer enn 40 klippfiskeksportfirma gikk konkurs i Kristiansund 1883-86. Kun Knudtzon forble "uberørt" av krisen, Johnsen kom raskt på fote igjen. -Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Christian Johnsen jr og hustru Lydia Herlofsen med barna Jensine, Margot og Christian Johnsen. Det første av deres barn, Margrethe døde bare ett år gammel. Bildet er fra Christian ...

1 comment

• Bildet er tatt 1899 eller 1900.