• Bildet er fra havna i Kristiansund og viser M/K”Hjallis” ST-204-SF, i bøye, foran en klippfisklekter med logo Rena.
Det ligger flere ukjente skøyter bakenfor.
Trebåtens hoveddimensjoner er: L =22 fot x B= 7 fot x D= 3 fot og byggeår er 1937 og utrustet med en FM-motor på 6 hk  med byggeår 1949. Eier er Hjalmar Mauseth, Bogøyvær.
Bak båten ses Bjørnehaugen på Nordlandet og til venstre, midt i Nordsundet, Nordholmen og og lengst til venstre Gomalandet. (Info: Peter Storvik) -- Føringsbåt.

En fiskebåt og en fraktebåt ligger oppankret i en av bøyene på havna. Fraktebåten har et skilt med teksten RENA og er antakelig båten til Rena Bruk på Frei. Den var storleverandør av blant annet kasser og kassematerialer til klippfiskeksporten. I bakgrunnen ser vi ut Nordsundet og Nordholmen med Gomalandet til venstre og Bjønnahaugen på Nordlandet til høyre i bildet. Nordsundbrua er enda ikke kommet opp. Den var ferdig i desember 1936.

Nordmøre museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet er fra havna i Kristiansund og viser M/K”Hjallis” ST-204-SF, i bøye, foran en klippfisklekter med logo Rena. Det ligger flere ukjente skøyter bakenfor. Trebåtens hoveddimens...