• Ruinene er dekket av snø.  Tyskerne etterlot Kristiansund i ruiner i aprildagene 1940.  Her til høyre ser vi fra Storgata hvor fotografen hadde hatt sitt hjem, Ervig-gården.  (Se foto som viser bebyggelsen i samme området før bombingen KMb-045.0015)  Midt på bildet ser vi  de forkullede restene av trær og de få igjenværenede bryggene og fyrløkta på Sørholmen.  Lengst til venstre ligger Innlandet og vi ser Sørsundet og utløpet mot Bremsnes på Averøya.
Disse to trærne er også motiv på bildene i KMb-2008-045. 0014 og 0015 som viser stedet på 1930 tallet.  Trærne ser vi også på andre eldre foto fra den tid da Niels Lossius var eier av den gamle eiendommen.
I dette området som vi ser midt på bildet var i tidligere tider utsatt for to branner som også den gang rammet mange.  Først Hålabrannen i 1848 og så fem år senere i 1852, en brann i Vestre bydel som strakte seg fra Håla og mot Svinryggen i Storgata.
    Photo: Nordmørsmusea

Ruinene er dekket av snø. Tyskerne etterlot Kristiansund i ruiner i aprildagene 1940. Her til høyre ser vi fra Storgata hvor fotografen hadde hatt sitt hjem, Ervig-gården. (Se f...