• S/S Nordens stranding ved Chr Loennechens brygge i Sørsundet 12. februr 1903. Det var storm- og strømforhold som var årsaken til at den ikke fikk legge til kaien.  "Norden" som kom til Kristiansund med en saltlast, losset restpartiet på Hammervoldbrygga i Sørsundet. Ved avgangen var det stormbyger fra Nordvest så skipet greide ikke å avansere men drev ned mot sørspissen av Innlandet. Rutebåten "Nordmøre" forsøkte å assistere, men greide det ikke. "Norden" gikk på grunn med akterenden på Lervikskjæret på Innandet, og sank. Den ble provisorisk tettet og flyttet til Hønebukta, derifra til Trondheim og videre til Bergen. Dens senere skjebne er ukjendt. Fotograf er her trolig Ole Olsen Ranheimsæter. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

S/S Nordens stranding ved Chr Loennechens brygge i Sørsundet 12. februr 1903. Det var storm- og strømforhold som var årsaken til at den ikke fikk legge til kaien. "Norden" som kom...