• John Gundersen Neergaard (født 11. november 1795 i Rindal, død 15. juni 1885 i Øre, Gjemnes kommune) var en norsk politiker og lensmann. Gift med Kirsten Iversdotter Dønnem i Øre herred på Nordmøre, hvor han også var ordfører og lensmann. Han var i tillegg bonde på Dønnem, stortingsmann i flere år mellom 1827 og 1854, og var en radikal opposisjonspolitiker som stod mot embetsmennene, som medførte at han reiste rundt og agiterte for at bønder skulle bli valgt inn på Stortinget, med Bondestortinget i 1833 som i stor grad hans fortjeneste. Han skrev også boka ";En Odelsmanns tanker om Norges nærværende forfatning - ofte bare kalt for Olabok - og var et angrep på embedsmennene. John Neergaard ble 90 år, og er gravlagt ved Øre Kirke i Gjemnes kommune. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
Reg: EFR
    Photo: Nordmørsmusea

John Gundersen Neergaard (født 11. november 1795 i Rindal, død 15. juni 1885 i Øre, Gjemnes kommune) var en norsk politiker og lensmann. Gift med Kirsten Iversdotter Dønnem i Øre h...