• Interiørbilde,  Kaffistova i Marmorgården på Kirkelandet i Kristiansund. Her ser vi en gruppe mennesker sittende rundt et bord, med norske flagg i bakgrunnen. På veggen bak står det skrevet:
 ";Heidre far din og mor di at det må ganga deg vel, og du må liva lenge i landet". - Interiørbilde med norrøne sagamotiv fra serveringsrommene til Kaffistova i Marmorgården på Kirkelandet i Kristiansund. Marmorgården lå på Lindahls plass. Om fotograf Ole Egge: fotograf og militærmusiker Ole Egge (1872-1956) startet i 1917 Kristiansund Guttemusikkorps med 40 gutter. Han var fotograf her 1910-30. Også gjestedirigent i Kristiansund Symfoniorkester. 17. mai 1980 ble et minnesmerke avduket foran Langveien Ungdomsskole. Født på Egge på Sjøholt i Ørskog, studier i Tyskland. Grunnla Egges mannskor 1931, flytta hjem til Sjøholt 1940. Datering er sannsynligvis rundt 1906 til 1925.

Interiørbilde fra Kaffistova i Marmorgården på Kirkelandet i Kristiansund. Merk hattene på bakveggen. De originale glassplatene til de fleste av bildene i serien var sterkt skadet da de ble funnet hos eieren Fosna Mållag. Boka Byen Vår bd 1 side 43 oppgir at Petter Kvendbø har skåret stolene. Andre mener at dette er standard-møblement for Kaffistova-kjeden landet over:  - Stolen i bakgrunnen, med antydninger av hoder var sannsynligvis den samme som denne :  https://media.snl.no/system/images/26529/standard_14_MAGNUS_DAGESTAD.jpg   - tegnet og produsert av Magnus Dagestad på Voss. Kanskje var hele interiøret levert derfra? I boken "Magnus Dagestad - treskjerar, spelemann og livskunstnar" (Samlaget, 1989) refereres det på side 46 til en kopibok av korrespondanse som gir et godt bilde av en etterspurt kunsthåndtverker. Dagestadmuseet har kanskje denne? (info: Anders Selboe Bjørlykke 2017) .
Kaffistova i Oslo skriver om seg selv: Då kafeen opna i 1901 var interiøret dekorert med handskorne møblar. Fleire av dei står i dag utstilt på Norsk Folkemuseum på Bygdøy.
Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Interiørbilde, Kaffistova i Marmorgården på Kirkelandet i Kristiansund. Her ser vi en gruppe mennesker sittende rundt et bord, med norske flagg i bakgrunnen. På veggen bak står de...