• Konsul og kjøpmann Nicolay H. Knudtzon III,s fire ordener
 fra Norge, Portugal og Spania ligger på en pute.
 Han var født
 1816 - d. 1895.
 Allerede i 1864 ble han ridder av St. Olavs orden, fra 1891 kommandør II, ";for almennyttig Virksomhed";, og han ble tildelt en rekke æresbevisninger både fra fjerne land
og lokalt.
 Han ble slått til kommandør av den portugisiske Conceicao de Vila Vicosa-orden og den spanske Isabella Catholica-orden og til ridder av den spanske Carlos IIIs orden.
 I hans ti siste leveår
 var det plassert en marmorbyste av ham i Sparebankens direksjonsværelse av kunstneren Jakob H. G. F. Fjelde (1859-96).
 Bysten gikk tapt i
bybrannen 1940.
 (Fra Nordmøre Museums fotosamling)
    Photo: Nordmørsmusea