• Bildet viser den første patentslippvogna av massivt tømmer på Dahle Brug (senere J. Storviks Mek. Verksted) på Dahle ved Kristiansund, en av landets største slipper når den ble tatt i bruk i 1903 og muligens den eneste i landet drevet med vannkraft fra egenprodusert vannturbin.
Bildet viser det gamle Kristiansundsseilskipet S/S"Carl Fredrik" på patentslippen ved Dahle Brug (senere J. Storviks Mek. Verksted). Det pågikk reparasjoner av trehuden i baugen. Dette var en bark som hørte til M. Ansnes rederi (John M. Ansnes), som kjøpte den inn fra farten som emigrantskip. Den var på ca. 960 tonn, og endte sine dager som brygge (kai) på Island.
Det barkriggede seilskipet hadde følgende hoveddimensjoner: L 169,5 fot x B 35 fot x D 22 fot og hadde en tonnasje på 956,43 bruttoregistertonn / 885,77 nettoregistertonn og bygd i Boston i 1860.I høyre side av bildet ses en bit av vindskeia på "Kvænnanhuset" ("Kristianehuset") som sto i forkant av patentslippen og ble flyttet ca. 1908.
I bakgrunnen ser vi Skorpa og en bit av Meløya. Vi ser en arbeidsbåt, til venstre på bildet, fortøyd på sjøen.
Bildet er fra ca. 1906.
Samme båt som FAKf-100296.214894 / KMb-1982-010.0042 og FAKf-100296.184141 / KMb-1943-000.0515. Info: Peter Storvik. --
Foto av det gamle Kristiansunds- seilskipet "Carl Fredrik" på slipp, trolig ved Storvik mekaniske verksted. Ellers så ser vi Meløya og Skorpa i bakgrunnen. Se også reg. nr. KMb-1943-000.0515. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser den første patentslippvogna av massivt tømmer på Dahle Brug (senere J. Storviks Mek. Verksted) på Dahle ved Kristiansund, en av landets største slipper når den ble tat...