• Fartøyet på slipp er dampskonnerten "Værdalen", bygget i 1892 på Trondhjems Mek Verksted for AS Værdalsbruket, Verdal, som transportbåt på Trondheimsfjorden. Opprinnelig bygget som et hybridskip med en 49/34 compound dampmaskin, senere byttet ut til større dampmaskin flere ganger. I 1954 ble det satt inn en 220hk GM diesel. Brukt i rutefart og deretter fraktfart.Ut av fart i siste del av 70-tallet. Bildet er sannsynligvis tatt i perioden 1966 til 1972 hvor den var i eie i Kristiansund. I 1971 ble den tatt ut av bruk, og i 1981 ble den kjøpt av Olav T Engvik som begynte et restaureringsarbeid som ble fullført i 2015. På bildet ligger "Værdalen" på mellomhælingen på Mellemværftet. (Info: Tore Bugge 2018).

slipp= hæling ved Mellemværftet, inne i Vågen på Kirkelandet i Kristiansund. Fotograf og datering er ukjent. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Fartøyet på slipp er dampskonnerten "Værdalen", bygget i 1892 på Trondhjems Mek Verksted for AS Værdalsbruket, Verdal, som transportbåt på Trondheimsfjorden. Opprinnelig bygget som...

1 comment

På bildet ligger "Værdalen" på mellomhælingen på Mellemværftet.