• Maleri av Hans Nielsen Tausan (f. 1631 - d. 1697) som var prest og gårdbruker, og den som fullførte interiøret i Tingvollkirken. På bildet peker han mot et kranium (hodeskalle) med ordene Ecce Homo, se mennesket - det blir til støv. Men ut for tommelfingrene, som peker opp mot Bibelen, står ordene Sursum Corus som betyr; løft hjertene i tro på Guds lovnader. Det minner om dikterens ord: Menneske, husk du er støv! Menneske husk du er mer enn støv! Kilde: http://www.tingvoll.org/tingvollkirka/del13b.htm. --

- Hans Nielsen Tausan (1631- 1697) var prest og gardbrukar, og den som fullførte interiøret i Tingvollkyrkja. Han vart som 24-åring kapellan i Tingvoll, med utdanning frå København. Seinere vart han prest og prost. Tausan var ein mektig mann i distriktet, og dreiv mange forretninger. -  Den første registreringa av dobbelnamn i Tingvoll går heilt tilbake til 1670. Det året gav sokneprest Hans Tausan dottera si namnet Dorrith Cathrin.

. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Maleri av Hans Nielsen Tausan (f. 1631 - d. 1697) som var prest og gårdbruker, og den som fullførte interiøret i Tingvollkirken. På bildet peker han mot et kranium (hodeskalle) med...

1 comment

• Hans Nielsen Tausan ble som 24 åring kapellan i Tingvoll, med utdannelse fra København. Senere ble han prest og prost. Tausan var en mektig mann i distriktet, og drev mange forretninger. Sølvkannen forteller om makt og rikdom i unge år. Forretningene gikk imidlertid ikke så bra, og Tausan døde 71 år gammel, ribbet for gods og gull.

Tingvoll Sparebank har utgitt en bok om presten Tausan, med tittelen "En brav og berømmelig Mand", boka er skrevet av Bernt Bøe med foto av Magnar Fjørtoft. Boka kan fåes ved henvendelse til Sparebanke Møre, avdeling Tingvoll.